Oulun ei ole viisasta säästää opetuksestaan

Julkaistu Kalevassa 1.11.2014.

Suurten yritysten irtisanomisten jälkeen Oulu on satsannut voimakkaasti kasvuyrityksiin ja saanut elinkeinoelämän elvyttämiseksi valtiolta huomattavaa tukea.

Myös kouluissa satsataan tulevaisuuteen. Joka päivä ja iltaisinkin omalla ajallaan opettajat tekevät parhaansa, että lapsemme taustoistaan riippumatta saisivat parhaat eväät elämälleen. Hiljaista pitkäjänteistä investointia lasten kasvatukseen ja opetukseen ei usein osata nähdä tuottoisana sijoituksena.

Kasvava Oulu rakentaa uusia kouluja 70 miljoonalla eurolla, mikä on hyvä asia. Vanhat koulut ovat huonossa kunnossa, ja nuori väestömme tarvitsee koulutiloja. Rakennuksia olennaisempaa on kuitenkin, mitä seinien sisällä tapahtuu. Rakentaminen ei saa viedä resursseja pois opetukselta. Jos murramme säästämisen nimessä vuosien aikana kouluihin rakennetun asiantuntemuksen, emme saa sitä koskaan takaisin. Sen sijaan, että pyrimme keskinkertaisuuteen, tulisi meidän kurottaa entistäkin korkeammalle ja vaalia erinomaisuutta siellä, missä sitä on. Jos Oulun koulu olisi tuote, olisi se liike-elämässä kovaa valuuttaa, kasvun ja mahdollisuuksien ala.

Erikoisluokat tarjoavat lapsille ja nuorille taustoista riippumatta mahdollisuuden saada taito- ja taideaineisiin erikoistunutta, ammattitaitoista opetusta, joka ilman erikoisluokkia ei olisi kaikille perheille saavutettavissa. Tämä ei ole keneltäkään pois, vaan erikoisluokat rikastuttavat koko kaupungin elämää ja auttavat lapsia löytämään vahvuutensa ja samalla tukevat perheitä kasvatustyössä.

Kansainvälinen koulu puolestaan on ainoa vieraskielistä opetusta tarjoava koulu koko Pohjois-Suomessa. Sen rooli kaupunkimme houkuttelevuudessa ulkomaalaisten osaajien tai suomalaisten paluumuuttajien saamiseksi kaupunkiin on kiistaton. Oulun kansainvälinen koulu on yksi Suomen neljästä peruskoulusta, joka on vuosien kovan työn ansiosta onnistunut täyttämään kansainväliset International Baccalaureat -vaatimukset. IB-koulut maailmalla takaavat opetuksen laadun, sillä ne ovat läpäisseet tiukan arvioinnin ja niiden tutkivaa oppimista painottavat opetussuunnitelmat ovat yhteneväiset maasta riippumatta. Oulun kansainvälinen koulu antaa myös oululaislapsille mahdollisuuden opiskella englanniksi omassa kaupungissa, mikä on valtava vahvuus, kun he lähtevät myöhemmin työelämään sekä heidän itsensä, että koko maakunnan kannalta. Koulun toimivuuden kannalta on tärkeää, että sen oppilasmäärää ei lähdetä supistamaan.

Alueellisen tasa-arvon näkökulmasta pidän erittäin tärkeänä, että Pohjois-Suomessa huolehditaan, että lapsillamme ja nuorillamme ovat samanarvoiset mahdollisuudet saada erikoistunutta ja kansainvälistä opetusta kuin Etelä-Suomen lapsilla. Olemme onnellisessa tilanteessa siinä mielessä, että meillä on erityisen pätevät opettajat Oulussa ja maakunnassamme. Annetaan heille mahdollisuus käyttää asiantuntemuksensa lastemme ja nuortemme parhaaksi, olipa kyse erikoistuneista, kansainvälisestä tai ns. tavallisista kouluistamme. Samalla vahvistamme kaupunkimme ja maakuntamme asemaa kansainvälistyvässä ja erityisiä taitoja tarvitsevassa maailmassa.

Kategoria(t): Kirjoituksia. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.